پیکانِ متمدن، تمدنِ پیکانی ،پیکانی متمدن

به نام خداوند بخشنده و مهربان
خداوند جسم و خداوند جان
خداوند دریا خداوند بر
خداوند دنیا ،جهان دگر

با درود و سلام مجدد خدمت خوانندگان عزیز ؛

…ادامه ⬇⬇⬇⬇

🔴بخش ششم: اخلاق، ایمان و نیکوکاری

رعایت اخلاق انسانی از جمله تواضع، احترام، مهربانی، گذشت و تعامل، رعایت و دفاع کامل از حقوق دیگران و احترام به حقیقت انسانی شهروندان لازمه رشد و کمال روستای پیکان می باشد .

ایمان و درستکاری رمز رستگاری انسان و سعادت فردی و اجتماعی اهالی است که بخش اصلی آن در تعاملات اهالی با یکدیگر نمایان میگردد.

هر نوع تفاخر، جدال، نزاع، کینه‌ورزی، عداوت و برخورد قهرآمیز از موضع سیطره‌طلبی و توهین و تخریب دیگران مردود و باطل است و آسیب های وارده بر شخصیت، روح و جان دیگر اهالی در اثر تعصب های جاهلی، خودخواهی‌ها و خود برتربینی‌ها مردود و نفی میگردد

همچنین توهین و تخریب دیگران با هر هدفی به ویژه برای مقاصد مادی و دست یابی به ثروت و قدرت نشانه سقوط اخلاقی انسانی بوده و در مقابل فلسفه خلقت انسان با هدف کمال انسانی است .

هر سخن و موضعگیری و رفتاری که موجب تخریب ،نابسامانی و ناموزونی و آشفتگی در روستا گردد در تقابل با مصالح و منافع پیکان و پیکانیها بوده و مردود است .

ایمان به پرودگار و صفات برجسته او و تلاش صادقانه برای اصلاح امور جامعه و ساختن زندگی بهتر برای دیگران از جلوه های برجسته ایمان و درستگاری و از مسیرهای شکوفایی اهالی است.

همچنین وفاداری ،امانت داری ،راستی و پاکی در پندار،گفتار و کردار و دوری کردن از فریب و دروغ و ریا به ویژه از ناحیه مدیران و مسئولان و زمامداران عامل اصلی حسن ظن ،تفاهم و اعتماد اهالی به یکدیگر بوده و مایه قوام و دوام روابط اجتماعی و بستر تحقق آرمانهای کمالگرایانه اهالی میباشد .

اهالی روستا به ویژه زمامداران و مسئولان در این زمینه نقش بسیار مهمی داشته و همگی باید برای تقویت و ترویج وفاداری ،امانت داری و راستی و پاکی هماهنگ و هدایت گردند .

تخریب و توهین به دیگران با هر هدفی به ویژه برای مقاصد مادی و دست یابی به ثروت و قدرت، نشانه سقوط اخلاقی و انسانی بوده و در مقابل رشد و کمال خود انسان و روستا و اهالی آن است .

هر سخن ، موضعگیری و رفتاری که موجب تخریب، نابسامانی و آشفتگی جامعه گردد، در تقابل با مصالح روستای پیکان و منافع اهالی است.

ایمان به پرودگار و تلاش صادقانه برای اصلاح امور جامعه و ساختن زندگی بهتر برای دیگران از جلوه های برجسته ایمان و عمل صالح و راه کمال انسان است.

وفاداری، امانت داری، راستی و پاکی در پندار، گفتار و کردار و دوری کردن از فریب، دروغ و ریا، به ویژه از ناحیه مسئولان ، مدیران و زمامداران عامل اصلی حسن ظن، تفاهم و اعتماد اهالی به یکدیگر و بستر تحقق آرمانهای الهی و انسانی در روستا می باشد .

کلیه اهالی و به ویژه مسئولان و مدیران در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند.
کلیه اهالی باید برای تقویت و ترویج وفاداری، امانتداری و راستی و پاکی هماهنگ و هدایت گردند.

در اسلام هر جا سخن از ایمان است در کنارش عمل صالح نیز ذکر شده است و هرجا حرفی از عمل صالح به میان آمده، مشروط به ایمان شده است.

تعبیر «الذین آمنوا و عملوا الصالحات » که بر جدایی ناپذیری ایمان و عمل صالح تاکید می­کند، در بسیاری از آیات قرآن به چشم می­خورد.

در آیه ۹۷ سوره نحل مقید بودن عمل صالح به ایمان، به زیبایی ترسیم شده است، خداوند در این آیه می­فرماید : «هر کس عمل صالح انجام دهد، در حالی که مومن است. خواه مرد باشد یا زن، به او حیات پاکیزه می­بخشیم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام دادند، خواهیم داد»

جامعه‌ای سالم است که با ارزش‌ترین مسابقه‌اش در اخلاق باشد

اخلاق از دیدگاه امام علی (ع) جایگاه والایی دارد ؛
در خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه، امام‌علی(ع) می‌فرماید اگر قرار باشد ما در زندگی به چیزی تعصب بورزیم و ایستادگی کنیم و از آن عبور نکنیم، آن اخلاق است،ایشان میدان اخلاق را خیلی وسیع و در تمام امور زندگی می بیند.

در خطبه ۱۷۶ عبارتی هست که امام(ع) می‌فرمایند نسبت به اخلاق حساس باشید
به نظر این‌طور می‌آید که اگر اخلاق زیرپا گذاشته شود هیچ چیز سالم نمی‌ماند، نه اعتقادات، نه زندگی، نه سیاست، نه اجتماع و…

ایشان در حکمت ۳۸ می‌فرمایند: گرامی‌ترین شرافت قابل محاسبه، اخلاق نیکوست.

«إنَّ أکرمَکُم عندَ‌الله أتقیکُم» قرآن همه ارزش‌ها را به‌ تقوی (پروا داری) داده است.

در کلمات امیرمؤمنان(ع) هست که: «التُّقی رئیسُ الاخلاق» پروا‌داری رئیس اخلاق است. نگاه کنید جامعه چقدر پروادار است. چقدر حریم نگه می‌دارد رعایت حقوق می‌کند. ملاک جامعه سالم
همین است.

از امیرمؤمنان(ع) آمده است: «عَدمُ الأدَبِ سبَبُ کلِّ شرٍّ» فقدان ادب (اخلاق) علت همه شرور است.

بازدیدها: ۹۰

 
اشتراگذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.