پیکانِ متمدن، تمدنِ پیکانی ،پیکانی متمدن

 

به نام خداوند بخشنده و مهربان
خداوند جسم و خداوند جان
خداوند دریا خداوند بر
خداوند دنیا ،جهان دگر

با درود وسلام خدمت همراهان عزیز و ارجمند ؛

…ادامه⬇️⬇️⬇️⬇️

🔴بخش دهم : اهمیت علم و دانش در پیشرفت آبادانی و کمال

تلاش انسان در هر مسیری از جمله رشد و توسعه و پیشرفت وقتی سودمند میباشد که عالمانه باشد

تلاش علمی ، راه فهم حقایق ،پیشرفت و تعالی و شناخت ثروت خدادادی و تسلط بر زمین و آسمان را هموار میکند.

علم و دانش یکی از اوصاف الهی است ،انسان کامل انسانیست که پرده های جهل و نادانی را کنار زده و دروازه های علم و آگاهی را می گشاید .

گسترش فعالیتهای علمی همه جانبه در روستا باعث رشد و کمال معنوی و مادی پیکان و پیکانی میگردد و لازمه رشد و ترقی گسترش علم و دانش است .

تلاش و فعالیت عالمانه برای آبادانی، ماموریتی عمومی بوده و این تلاش در مسیر کمال و پیشرفت پیکان و اهالی آن است .

پیامبر اسلام در مقام ارزش گذاری به علم می فرماید: « طلب علم فریضه علی کل مسلم الا ان الله یحب بغاه علم ؛
دانش آموختن بر هر مسلمانی واجب است همانا خدا، طلب کنندگان دانش را دوست دارد». (اصول کافی، ج۱، کتاب فضل العلم، ح ۱، ص ۳۵).

برای فراهم سازی بیشتر آسایش و تسلط بیشتر بر طبیعت، گرایش های مختلف علمی و تخصص های فراوان به وجود آمده است.

اما تنها وارستگان و ژرف اندیشان هستند که فراتر از نیازهای اولیه طبیعی و محسوسات به ارتباط نهانی دانش ها و ارتباط جهان هستی با آفریننده آن فکر می کنند و از هدفمندی این همه جنب و جوش ها سخن به میان می آورند.

در علم نافع از پیامبر(ص) روایت شده است: « قال رسول الله(ص): العلم علمان علم فی القلب فذالک العلم النافع و علم فی اللسان فذالک حجه علی العباد و قال العلم علمان علم الادیان و علم الابدان »؛ (کنز الفوائد، کراجکی، ص ۲۳۹)
باید دانست آن چه ذاتی علم است آگاهی و کشف حقیقت است . اما آن چه در پی علم، برای «عالم » حاصل می شود یا «خشوع » و خشیت است و یا «غرور و استکبار» چنان چه از یک سو در قرآن آمده است : « انما یخشی الله من عباده العلماء; از بندگان خدا تنها دانایانند که از او می ترسند», فاطر, آیه ۲۸) از سوی دیگر گفته شده است «العلم هو الحجاب الاکبر»*

در پایان این بخش این حدیث شریف را تقدیم کرده و به تفکر در آن توصیه می کنم :
حضرت علی (ع) می فرماید: «سر علم، فروتنی و تواضع است و چشم آن، تهی بودن از رشک [و حسد] و گوش آن، فهم و زبان آن، راستگویی و قلب آن، نیت نیکو و عقل آن، شناخت اسباب امور و از ثمرات آن است : تقوا و دوری گزیدن از هوس و هوا و پیروی از هدایت و پرهیز کردن از گناهان و دوست داشتن برادران و گوش دادن به سخنان دانشمندان و پذیرفتن از ایشان
و نیز از ثمرات آن است، فروگذاشتن انتقام با قدرت و قبیح شمردن ارتکاب باطل و پسندیدن پیروی از حق و گفتار راست و دوری گزیدن از شادی به غفلت و از انجام دادن هر کاری که مایه پشیمانی شود. علم بر عقل می افزاید و در آموزنده خود صفات پسندیده می آفریند… و آز را سرکوب می کند و مکر را از کار می اندازد و بخل را می کشد
و جانور وحشی را به بند می اندازد و آدمی را به درستی در گفتار و کردار می رساند». (الحیاه، ج ۲, ص ۳۳۵, حدیث ۸)

لیک چون این بار را نیکوکشی
بار برگیرند و بخشندت خوشی
هین مکش بهر هوا آن بار علم
تا ببینی در درون انبار علم

بازدیدها: ۶۸

 
اشتراگذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.