پیکانِ متمدن، تمدنِ پیکانی ،پیکانی متمدن

به نام خداوند بخشنده و مهربان
خداوند جسم و خداوند جان
خداوند دریا خداوند بر
خداوند دنیا ،جهان دگر

با درود وسلام مجدد خدمت خوانندگان عزیز ؛

…ادامه ⬇️⬇️⬇️⬇️

🔴 بخش هشتم : توحید و همبستگی لازمه کمال و شکوفایی

توحید و عبودیت الهی و ارزشهای مشترک اهالی و همدلی و همبستگی و هم افزایی بین اهالی از اصول بنیادین و ضروری در پیشرفت و کمال روستا و اهالی روستای پیکان بوده و خواهد بود .

ایجاد هر نوع تفرقه و تشتت و شکاف در بین جامعه تحت هر عنوان و بهانه ای باعث نابودی و تباهی فرصتهای پیشرفت و شکوفایی روستای پیکان و اهالی است لذا مردود و نفی میگردد.

ایجاد یک شهر آرمانی و کمالگرا و ایده آل برای زندگی در پرتو همبستگی ،اتحاد و تلاش و مدیریت مشترک امکان پذیر میباشد .

خواست ها و نیازهای عمومی اهالی باید در فضایی آرام و منطقی وصرفا با هدف اصلاحگری بیان گردد .

نزاع و ستیز برای تحمیل نظر و اراده در امور اجتماعی امری باطل است زیرا هر عمل خشونت آمیزی موجب تضییع حقوق اهالی خواهد بود .

بهترین روش برای اتمام تنازعات گفتگو و تعامل سازنده ،معرفت افزایی ،آگاه سازی عمومی ، بررسی مشکلات و مسائل وهمدلی ،همگرایی و هم افزایی برای اصلاح است .

در اینجا به چند مورد از آیاتی و روایاتی که بر لزوم وحدت جامعه و لزوم توحید برای وحدت تاکید دارد اشاره می کنیم؛

قرآن کریم با اشاره به تفرقه زمان جاهلیت در آیه ۱۰۳ آل عمران می فرماید: “وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا : و همگى به ریسمان الهی، چنگ زنید، و پراکنده نشوید، و نعمت (بزرگ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دل هاى شما، الفت ایجاد کرد، و به برکت نعمت او، برادر شدید.”

و در آیاتی دیگر چنین آمده است ؛

وَأَلَّفَ بَینَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِی الأَرْضِ جَمِیعاً مَّا أَلَّفَتْ بَینَ قُلُوبِهِمْ وَلَـکِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَینَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ :  ومیان دل های آنها الفت افکند، که اگر همه آنچه را در روی زمین است خرج می کردی نمی توانستی میان دل هایشان الفت افکنی، ولی خداوند بین آنها الفت ایجاد کرد! همانا او توانا و حکیم است .

وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ: از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و نزاع و کشمکش نکنید تا سست و ضعیف شوید، در این صورت قدرت و شوکت شما از میان می‌رود، بلکه در پاسداری از همبستگی و اطاعت از فرمان پیامبر صبر و استقامت ورزید که خدای سبحان به همراه استقامت کنندگان است

«وَ مَآ أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلاَّ لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُواْ فِیهِ؛ ما قرآن را بر تو نازل نکردیم مگر برای اینکه آنچه را در آن اختلاف دارند برای آنها روشن کنی.»

در نهج البلاغه (خطبه ۱۹۲، ۸۰ تا ۸۳) از حضرت علی علیه السلام چنین نقل شده است ؛

((از کیفرهایی که بر ملتهای گذشته به واسطه سوءرفتار واعمال زشت به آنها وارد آمد بپرهیزید و احوال نیک و بدشان را مورد توجه قرار دهید و برحذر باشید که دچار سرنوشت آنان نشوید.

پس هنگامی که در تفاوت سرنوشت نیک و بد آنان تفکر کردید، به هر عاملی که موجب شدآنان عزت و اقتدار پیدا نموده و توطئه دشمنان از آنها رفع گردد و با سلامت و امنیت زندگی کنند و به فراوانی نعمت دست یابند و کرامت و شخصیت پیدا کنند خود را ملزم نمایید.

و آن عوامل عبارت بودند از: اجتناب از تفرقه، همدلی و همبستگی، برانگیختن یکدیگر بر وحدت و همدلی و توصیه یکدیگر به اجتناب از تفرقه و داشتن همبستگی و اجتناب کنید از عواملی که موجب شکسته شدن اقتدار و گسسته شدن قدرت آنها گردید و آن عوامل عبارت بودند از: کینه ورزی دلها،دشمنی با یکدیگر، بریدن از همدیگر و دست از یاری یکدیگرشستن

در احوالات گذشتگان از مومنین تدبر کنید. پس اندیشه کنید چگونه بودند زمانی که گروه ها با هم یکی بودند و وحدت اجتماعی داشتند. خواسته های آنان یکی قلب های آنان با هم راست بود،دست های آنان مددکار یکدیگر، شمشیرهایشان یاری کننده همدیگر، نگاه ها به یکدیگر دوخته، اراده ها واحد و همسو بود. آیا در آن حال مالک و سرپرست سراسر زمین نبودند و رهبر و پیشوای همه دنیا نشدند؟))

بازدیدها: ۱۱۵

 
اشتراگذاری
3 دیدگاه ها
  1. پزشک دهکده نوشته:

    حالا شد
    ممنون تشکر الهی بری کربلا
    هرکی اینو گذاشته
    با رقص روش گذاشته
    🕺💃🕺💃🕺💃🕺💃🕺💃🕺💃

     
  2. بنیامین نتان جیمیل نوشته:

    بنویس بالاخره یکی پیدا میشه بخونه

     
  3. زن زندگی آزادی نوشته:

    این روزا متاسفانه با نداشتن ازادی بیان و بوجود اومدن حال وروز الان جامعمون وناامنی تو کشورمون
    داشتن روحیه ی دیکتاتوری یسری…
    که بین افراد جامعه تفرقه افتاده و ریخته شدن خون افراد بی گناه😔کاش مطلبی دراین باره مینوشتید اقای بهرام بزرگوار

     

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.