پیکانِ متمدن، تمدنِ پیکانی ،پیکانی متمدن

به نام خداوند بخشنده و مهربان
خداوند جسم و خداوند جان
خداوند دریا خداوند بر
خداوند دنیا ،جهان دگر

با درود و سلام خدمت عزیزان خواننده ؛

…ادامه ⬇⬇⬇⬇

🔴بخش چهارم : احترام و عزت سزاوار تک تک اهالی است

تک تک اهالی داری عزت و احترام و کرامت ذاتی هستند و هر نوع تحقیر و ذلت را یک پیکانی حتی برای بدخواهان خود نمی پسندد
یک پیکانی از رنج ومحنت یا سقوط اخلاقی هیچ انسانی حتی دشمنان خود به وجد نمیآید و خوشحال نمیشود .
در نظر ما تمامی اهالی و نه تنها اهالی که تمامی انسانها ارزشمند هستند و تخریب و ترور شخصیت هیچ فردی پذیرفته نیست .
در حقیقت حتی اگر یک نفر از اهالی در زمینه پیشرفت و صعود به قله های کمال و رفاه و عزت باز ماند کلیه جامعه ی پیکان در این مسیر دچار مشکل و اختلال و تزلزل شده است و توهین و تخریب دیگران که باعث موارد فوق میشود به دور از شان انسانی است و خسارت به کل اهالیست ،
این مورد فقط شامل توهین و تخریب نمیشود بلکه هر عملی اعم از ظلم ،تبعیض،فقر، جهل، تجاوز به حقوق دیگران و …از آنجا که نیازمند تحقیر و نقض عزت و احترام دیگران است مردود و باطل است و در تضاد با عزت و احترام و کرامت اعضای جامعه میباشد .

باید مسئولین و مدیران پیکان مهمترین وظیفه خود را حفاظت از عزت و حرمت و کرامت اهالی بدانند و به اصلاح تمامی مواردی که مخدوش کننده عزت و اعتبار و کرامت اهالیست بپردازند .

اهمیت دادن به مردم و تعالی جایگاه کرامت انسانی از مهمترین مؤلفه‌های تمدن به شمار می‌آید که در جوامع توسعه یافته، اهمیت بسیاری به آن داده شده است.

تمدن و توسعه پیکان یا هر جامعه ای ، زمانی میسر است که افراد آن جامعه به عنوان مهمترین واحد آن، خود و جامعه خود را به نحوی بشاسند و از درجه فکری، آگاهی و اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشند و شخصیت فردی و اجتماعی خویش را تقویت و آگاهانه با مسائل جامعه برخورد کنند.

در سخنان و کلمات امام علی(ع)، می‌توان به میزان اهمیت احترام به عزت و کرامت افراد جامعه و نقش والای آنان در جامعه پی برد؛ مردم در این نگاه از مهمترین جایگاهی ممکن برخوردارند.

در خطبه‌ها و نامه‌هایی که ایشان، خطاب به والیان و فرماندهان ایراد داشته‌اند، سراسر گوشزد حقوق مردم و لزوم مراعات آنها، مسئولیت والی در قبال مردم، ضرورت جلب رضایت عامه، مدارا با مردم، جانبداری از توده مردم در برابر خواص و… است که البته در این دیدگاه، حق حمایت و کرامت انسانی ‌آنها، باید نزد حکومت‌ها محفوظ بماند.

درباره کرامت انسانی در نهج‌البلاغه، می‌توان به بخش‌های گوناگونی اشاره کرد؛ در این باره می‌توان به ویژه به عهدنامه مالک اشتر اشاره نمود.

امیرالمؤمنین(ع) در بیان روش برخورد با مردم و چگونگی حکومت بر مردم به این گونه، به مالک اشتر توصیه می‌کند:
«و اَشعِر قلبک الرحمه لِلرّعیه، و المحبه لهم، و اللُطفَ بِهم، و لا تَکُونَنَّ علیهم سَبُعاً ضاریاً تَغتَنِمُ اَکلَهُم، فانّهم صنفان: اِمّا اخٌ لک فی الدین، او نظیرٌ لک فی الخلق…».

«مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی، زیرا مردم دو دسته‌اند؛ دسته‌ای برادر دینی تو و دسته دیگر همانند تو در آفرینش هستند…».

کرامت انسانی از دیدگاه امام (ع) که مالک اشتر را فرمان به پیروی از آن می‌دهد، به معنای مساوی شمردن مردم است، تساوی انسان‌ها با هر رنگ، دین و مذهب در قبال حاکم و در زندگی سیاسی و در اجتماع است.

اصول بنیادین کرامت انسانی را در دو مورد بررسی مینماییم ؛
۱.برابری:
برابری یکی از اصول مهم و اساسی کرامت انسانی است و لازمه تحقق کرامت انسانی به شمار می‌رود. همه انسان‌ها به خاطر انسان بودنشان قابل احترام و اعتنایند و همه شهروندان در برابر قانون از حقوق یکسان برخوردارند.

فضیل بن جعد می‌گوید: «مهمترین عاملی که موجب دست کشیدن عرب از حمایت حضرت علی(ع) شد، مسأله مالی بود زیرا امام(ع) شریف را بر غیرشریف و عرب را بر عجم برتری نمی‌داد و با رؤسا و بزرگان قبایل آن گونه که پادشاهان رفتار می‌کردند، رفتار نمی‌کرد و تلاش نمی‌‌کرد کسی را با دادن صله و مال به خود متمایل کند، در حالی‌که معاویه عکس این رفتار می‌کرد و به همین جهت مردم، علی(ع) را ترک کرده و به معاویه می‌گردیدند.»

۲.حفظ عزت نفس انسان :
مناعت طبع و عزت نفس انسانی از گوهرهای ارزشمند وجود انسان است و تحت هیچ شرایطی، نباید خدشه‌دار شود. حضرت علی(ع) معتقدند که در یک حکومت دینی، رهبران و نظم سیاسی جامعه باید با پایبندی به اصول، مبانی و ارزش‌های الهی، اخلاقی و انسانی با سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در چهارچوب همین اصول، زمینه‌های حفظ عزت انسانی را در جامعه فراهم آورند و علو اخلاقی مردم را افزایش و تحکیم بخشند. امام علی(ع) در نظام سیاسی خود به شدت با این خصیصه مبارزه کرد و همواره به استانداران و فرمانداران خود سفارش می‌فرمود: «که اطرافیان خود را چنان بپرورید که شما را نستایند و بدون جهت شما را شاد ننمایند.»

در صورتی که مسأله «کرامت انسانی» مهم شمرده ‌شود و مردم به یکدیگر به نگاه احترام و نه تحقیر بنگرند و مسئولان و مدیران هم در قبال تصمیمات، برنامه‌ریزی‌ها و نگرش‌های خود به نگاه مساوات بنگرند، می‌توان آینده‌ای روشن برای روستای پیکان تصور نمود .

بازدیدها: ۱۰۹

 
اشتراگذاری
1 دیدگاه
  1. 💚 نوشته:

    👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

     

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.