پیکانِ متمدن، تمدنِ پیکانی، پیکانی متمدن

 

به نام خداوند بخشنده و مهربان
خداوند جسم و خداوند جان
خداوند دریا خداوند بر
خداوند دنیا ،جهان دگر

با درود و سلام خدمت خوانندگان عزیز و گرانقدر؛

🔴پیشگفتار ؛

هر انسانی آرزوی زیستن در محیطی را دارد که بتواند در آن مظاهر صفات خداوند و همه اسماء او ازجمله ،زیبایی ،مهربانی ،اقتدار ،علم ، حکمت و رحمانیت را به وفور به چشم ببیند و این مهم با شکوفایی فطرت الهی انسانها و ظهور حقیقت انسانی شهروندان در یک سیر کمالی و با انتخابی آزاد و به دور از اجبار ممکن است .
روستای ما پیکان و شاید اکثر جوامع بشری بیشتر عمر خود را در جمود و با رشدی نسبتا اندک (با توجه به پتانسیل درونی انسانها ) طی کرده اند و اصل رشد و شکوفایی خود را باید در دوره های آینده در مسیر کمال انسانی طی کنند.
وقتی نگاهمان به آینده و مسیر طولانی که کل جامعه بشری پیش رو دارد باشد، در می یابیم که مسیر پیش رو و فرداهای بی شمار این فرصت را به ما خواهد داد تا آنگونه که دوست داریم و وظیفه انسانی ما در مقام یک شهروند متمدن ایجاب می کند شهری در خور شان انسان کمال طلب بسازیم .
و این شهروندان متمدن هر جامعه ای هستند که وجه خلیفه الهی انسان را ادا می کنند و نظم و حرکتی اجتماعی بوجود می آورند تا صفات و اسماء الهی را هر چه کاملتر در جامعه به نمایش بگذارند و متجلی کنند .
در این مسیر رهنمودهای انسانهای کمال یافته و انبیاء الهی و بزرگان جامعه جهانی را باید بدون هیچ محدودیتی به کمک بگیریم .
به هر اندازه که تجارب و آموزه های انسانهای بزرگ در حافظه و ذهن شهروندان جامعه حک گشته و نهادینه شود و با خودشناسی گامهای قویتری برداشته شود به همان نسبت جامعه به تجلیگاه صفات الهی نزدیکتر شده است .
ارزشهایی که یک جامعه را میتواند به اعلی علیین سوق دهد قطعا و یقینا همان ارزشهای الهی و انسانیست که مطلوب انسانهای سراسر کره خاکی است .
تمام هستی و کل آفرینش در یک حرکت طبیعی و مهار ناشدنی در مسیر کمال است و انسانها به عنوان طلایه داران این حرکت باید پیشاپیش همه مخلوقات حرکت کنند .
بالاترین و برترین خواسته های شهروندان هر جامعه و قطعا شهروندان روستای پیکان مطالبه توحید ،آزادی، عدالت، علم ،حکمت ،عزت ، پاکی، صداقت، محبت ، حقیقت ،کمال، فداکاری، ایثار ، زیبایی ، رفاه و پیشرفت می باشد، اینها نه تنها خواستهای هر انسان است بلکه زادگاه آن نیز فطرت انسانهاست و این موارد در فطرت تک تک انسانها به امانت گذاشته شده است تا آن را در این مسیر جاری و ساری سازد .
زمانی میتوانیم بگوییم که در مسیر ایجاد آرمانشهر خویش ( پیکان زیبا ) قرار گرفته ایم که ارزشهای بیان شده در اندیشه ،باور ،بیان و عمل شهروندان جوانه زده و متجلی گردد .
((اصل آن است که همگان مقام والای انسانی خویش را بیابند تا در پرتو آن به مقاصد عالی انسانی برسند ))
هرگاه شهروندان هر جامعه ای اعم از پیکان یا دیگر جوامع بشری مقام والای انسانی خویش را دریابند و در مسیر تعیین شده برای آن مقام و مرتبه گام بردارند قطعا بساط ظلم و بی عدالتی برچیده خواهد شد و جامعه ای سرشار از صلح ،امنیت ،شادی،زیبایی،مهرورزی و کمال جویی بوجود خواهد آمد وچنین حرکتی قطعا باید در قالب یک حرکت مردمی و همگانی و فراگیر انجام شود و محدود به شخص یا محله و جغرافیا ، طایفه یا گروه خاصی نیست .
طی مسیر آبادانی و تکامل هر جامعه ای مبتنی بر مهمترین اصل معرفت و عمل انسانی یعنی توحید است و نقطه اتصال و وحدت همه شهروندان با سلایق و آمال مختلف یکتاپرستی و ایمان به یگانگی خداست.
در ادامه و بخشهای بعدی  به یک سری از اهداف و اصول و آرمانهایی که در این مسیر نیاز داریم اشاره خواهد شد …

بازدیدها: ۱۱۶

 
اشتراگذاری
3 دیدگاه ها
  1. جواد رحیمی نوشته:

    سلام و سپاس آقای بهرام عزیز
    بنده منتظر این مطلب شما که به صورت سریالی ظاهرا ادامه میدهید هستم.
    نکته ای که اینجا باید دقت کنیم این است که زیبا شدن و گل و بلبل شدن اوضاع هزینه دارد.هزینه همیشه پول نیست.گاهی افراد باید هزینه بشوند.باید خودمان را هزینه کنیم.این تلنگر را باید همه به خودمان بزنیم…
    در برهه ای زمان در روستای ما جوانانی بودند که فهمیدند باید جلو گلوله رفت و جان داد اما به دشمن اجازه جولان نداد…..باور کنید آنروز هم کم از امروز نبود…حرف و حدیث و تمسخر و نگاه بدبینانه برای آنان بود….

    امروز میبینیم گاهی بعضی افراد دغدغه کار فرهنگی و اقدام برای آبادانی روستا دارند اما محاسبات هم دارند…مثلا بگویند من چون طلبه هستم این را نگویم.یا فلان کار را نکنم.به من مربوط نیست….در حالی که باید هزینه کرد و هزینه شد.(از خودم مثال زدم که قضاوتی نکرده باشم)
    بر این اساس مطلب شما خوب هست اما اینطور مطالب که زیر ساخت و بُنیه اقدامات ناشی از افکار و عقاید آزاد اندیشانه و دینی را می رساند خیلی خوب است اما مشکل در زیر ساخت افکار نیست.
    و من الله التوفیق و علیه التکلان

     
  2. محمدپارسا بهرام (ققنوس) نوشته:

    با درود سپاس متقابل خدمت حاج آقا رحیمی عزیز ؛
    بله دقیقا با نظرتون موافقم
    باید از جان و وقت و مال خود هزینه کرد و این عین عمل صالح هست که در همین موارد به اون اشاره خواهد شد ،
    گاهی باید هزینه کرد و هزینه شد ،
    هزینه از وقت ،از مال و از آبرو …
    ولی جایی که امیدی به تغییر باشه
    فرمودید که زیرساخت فکری هست
    آیا زیر ساخت فکری یک یا دو یا دهها نفر در جامعه ای چند هزار نفری کافیه یا باید بستر فکری برای عموم مهیا باشه
    من به نوبه خودم میتونم قلم بزنم و البته که قلم گردانی بنده هم مخالفین خودش را داره و شاید مخالفت با این کار به مراتب از موافقت با این کار بنده بیشتر باشه ولی بنده به نوبه خودم سعی کردم در میدان عمل هم ترس و واهمه ای از خودم نشون ندم و بیشتر از اینکه به عاقبت بیاندیشم به وظیفه شرعی و عقلی و عرفی خود در اون لحظه بیاندیشم ،فرق جهاد حق و باطل در زمان دفاع مقدس با الان اینه که اون زمان اسلحه در دست بود و دشمن پشت خاک ریز مقابل ولی این زمان باید جایی رفت که اگر بزنیم خود را زدیم و اگر نزنیم دشمن را قبیح تر کردیم ،چون دشمن جامعه ما از بیرون نیست زاییده جهل من است و جهل کلیت جامعه که من هم قسمی از هزاران قسم این جامعه هستم .
    باید صادقانه بگم که خودم تا چند وقت قبل دقیقا نمتونستم تشخیص بدم چطور میشه یه جامعه ای ترتیب داد که نفوس انسانی در اون احساس امنیت رفاه و آرامش کنند و نمیدونستم باید بیشتر به امکانات و رفاه و آسایش اهمیت داد یا به موجودات و کمال و آرامش جامعه ،

    متاسفانه هر جایی که دستورات الهی با مسئولیت اجتماعی ما که در رتبه اول پس از خانواده شهر ما میشه تداخل پیدا میکنه اکثر دوستان و اهالی ساکت میشن و مخالفت با شرایط موجود را ناموزونی معرفی میکنند بدون اینکه در نظر داشته باشند شاید انتقاد و فریاد عدالتخواهی در راستای هماهنگی و تظلم خواهی و عدالت طلبی باشه و این سیره و روش به راه انبیا و اوصیای الهی نزدیکتر باشه

    و اما از یک طرف هم افکار دیگه ای دائما بر طبل نفاق و تفرقه میکوبن و صبر و بردباری را در راستای عدالت خواهی نمیدونن

    اینها که نیاز به درکی ژرف‌ و دانشی محققانه، و قضاوتی نیکو، و استواری در بردباری داره نیاز به ترویج و تبیین داره چون همانگونه که علم بدون عمل نا سپاسی پرورگار است ، عمل بدون علم هم اسراف و جزو محرمات است .

    هر چند که توجه به کمال انسانها حتی در قالب یک نفس از جمیع نفوس هم باشه در راستای هدف معنوی شماست ولی باز هم جای تشکر و سپاس داره از توجهی که به پیشرفت روستا و اهالی روستا دارید .

     
  3. 🌹 نوشته:

    تمام مطالب شما عالی هستند خداعمرباعزتتون بده 🌸

     

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.