نماد اتش در پیکومشهر بخش اول

جایگاه اتش در پیکومشهر (بخش اول)

 

آتش نزد پیکوم شهری ها کاربردی دو وجهی دارد.

از یک سو مقدس و پاک است ازسوی دیگر مخرب و ویرانگر.

 

آتش مقدس دارای شأن و منزلتی ویژه دربین این مردمان داشته تا آنجا که بی حرمتی به آتش گناهی بزرگ و نابخشودنی شمرده می شد و خاموشی آنرا روا نمی داشتند زیرا اعتقاد به حیات جاودانه آتش داشتند و معتقد بودند که هرکس به آتش بی حرمتی کند به خشم خدا دچارمی گردد.

 

همانگونه که در اوستا اشاره شده است

 

به حرمانهایی که نصیب گرشاسب گردید آنهم در زمانی که با گرز خود بر آتش می کوبید یعنی بی حرمتی به آتش موجب عذاب وی گردید.

از سوی دیگر پیکوم شهری ها قایل

به ویژگی اهریمن ستیزی آتش بودند و معتقد بودند که آتش افروختن موجب گریختن نیروهای اهریمنی از فضایی که آتش در آن افروخته شود میگردد.

از جمله مظاهر این باور برافروختن آتش هنگام زایمان زنان بود، که معتقدبودند آتش هرگونه پلیدی و نیروهای اهریمنی را از مادر و کودکش ور نگه می دارد.

همچنین از دستورات اکید در رسالهء شایست نشایست آمده است که شب هنگام به گاه زایمان زنان به غیر از زیر نور آتش یا ماه و ستارگان نباید زایمان صورت گیرد. در اوستا نیز در یشت نوزدهم اشاره به پیکار ایزد آذر با دیوان گردیده و پیکوم شهری هانیز به این وجه آتش اعتقاد دارند و این باور اهریمن ستیزی آتش در مثلها وارد شد. این قوم به عنوان مثال در مواجه با شرایط بحرانی که باید به خود توجه داشته باشند.

آتش بعنوان عامل قدسی

در ایران باستان نیز جهت اثبات بی گناهی از« وَرِ گرم» استفاده می شد بدین گونه که جهت اثبات بی گناهی هر فرد باید از آتش عبور نماید اگر به وی صدمه ایی وارد نمی شد او بری از خطا بوده و چنانچه آتش در وی اثرمی نمود به معنای خطاکار بودن فرد مورد امتحان بود.

 

همچنین کورتیوس روایت کرده، ایرانیان در برابر آتش به این عنصر مقدس سوگند یاد می نمایند از سوی دیگر زمانی که پیکوم شهری هامی خواهند آتشی برافروزند نام خدا را بر زبان جاری می کنند که اینها از جمله موارد مقدس بودن آتش است. نیز پیکوم شهری ها معتقد بودند که آتش را نباید آلوده نمود و چیزهای ناپاک در آتش انداخت و هرگز نباید به حریم و حرمت آتش توهین شود.

 

نقش آتش در زندگی

 

در پیکوم شهر رسم بر آن بوده که هرگاه زوجی جوان قصد ازدواج داشته باشند خرمنی از آتش فراهم می نمودند و پس از برافروختن آن عروس را به گرد آتش می چرخانیدند زیرا حرمت آتش موجب زایایی زنان و باروری عروس می شده و اهریمن نازاییی از گرد او می گریخت. از سوی دیگر نمادی از زایش نور و افزون شدن نیروهای نور بر علیه ظلمت قلمداد می شده. زوج پس از آنکه به خانه ای مستقل می رفتند چاله ایی در بهترین نقطه خانه یا سیاه چادر انتخاب و آتشدان یا همان چاله را در آن نقطه برقرار و آتش را روشن می کردند به نشان آنکه اهریمن به گرد بام این خانه نچرخد.

 

از سوی دیگر هیچگاه در شب اجازه نمی دادند که آتش از محیط خانه خارج شود و اگر کسی بعد از غروب آفتاب به قصد تهیه آتش نزد همسایه می رفت دست خالی برمی گشت زیرا معتقدبودند آتش بعنوان بخشی از حیات و زندگی این خانواده در تیرگی شب مورد تازش نیروهای اهریمنی واقع می گردد، زیرا تیرگی را مظهر اهریمن می دانستند و نیز خاموشی آتش را گناهی نابخشودنی قلمداد می کردند به ویژه معتقد بودند که آتش را نباید با آب خاموش کرد زیرا معتقدند که دو عنصر برگرفته از نور نباید به ستیز برخیزند، و اَو به چاله ریز (آب به آتش اجاق ریز) فردی خاطی و نالایق بوده که نوعی گسست و ناتوانی در عملکرد او بوده است. همیشه آتش چاله را با ریختن خاک روی آتش خاموش می کنند و هرگز از آب استفاده نمی کردنندو معتقد بودند که هرگز آتش را با آب خموش نکنید بخصوص در شب.

✍سبزعلی۱۱۱۷

بازدیدها: ۱۰۰

 
اشتراگذاری
8 دیدگاه ها
  1. ناشناس نوشته:

    خدا پدر و مادر ان کسی که این نام رو در پیکوم زنده کرد رحمت کند این بوده ، باید باشد

     
  2. پیرمیکده نوشته:

    جناب سبزعلی، اینا تو کدوم کتاب نوشته شده؟اسمشو بیار قربون.

     
    1. سبزعلی۱۱۱۷ نوشته:

      این مطلب در کتاب ایران باستان و اداب و رسوم زرتشتیان موجوده که کتاب مد نظر را دوست عزیزم دکتر باستان شناس اقای رییسی استاد دانشگاه شهرکرد دارد و این مطلب و بخش بعدی ان برگرفته از ان کتاب و تحقیقات میدانی خودم از اداب و رسوم پیکوم قدیم با توجه به نظرات بزرگان روستا می باشد

       
      1. پیرمیکده نوشته:

        سپاس از پاسخگویی.ممنون میشم مطالب اینجوری رو نام کتاب و صفحشو زیر مطلب بنویسید که میخواییم جایی استفاده کنیم سه ساعت نخواییم حرف زنیم.

         
  3. ناشناس نوشته:

    عناصر چهار گانه
    آب خاک باد اتش
    فصول چهار گانه
    بهار تابستان پاییز زمستان
    جهات چهار گانه
    شمال جنوب شرق غرب
    مزاجهای چهار گانه
    سرد گرم تر خشک
    حالات چهار گانه
    مایع جامد گاز پلاسما
    علل چهارگانه
    مادی صوری فاعلی غایی
    و هزاران چهار گانه طبیعی دیگر
    ((عدد چهار)) عدد پر رمز و رازیه

     
  4. ناشناس نوشته:

    عناصر چهارگانه چیست و چه رابطه‌ای با شخصیت افراد دارد؟

    به باور بسیاری ادیان و مذاهب، آدمی از ترکیب چهار عنصر آتش، خاک، هوا و آب ساخته شده است. تمامی انسان‌ها این چهار عنصر را در وجود خود دارند اما میزان آن در هر فردی با دیگری متفاوت است.

    همین تفاوت باعث می‌شود تا عنصر هر شخص با شخصی دیگر فرق داشته باشد و مشخصه‌های رفتاری آنها را از هم تفکیک کند.

    به زبان دیگر این‌طور گفته می‌شود که تمامی انسان‌های روی کره خاکی از ترکیب چهار فاکتور گرما، سرما، خشکی و رطوبت تشکیل شده‌اند. ترکیب این موارد با هم یکی از عناصر وجودی انسان را تشکیل می‌دهد و عناصر چهارگانه نام دارند که در زیر هر عنصر را توضیح داده میشه:

    معرفی عناصر چهارگانه
    گرما + خشکی = عنصر آتش
    گرما + رطوبت = عنصر هوا
    سرما + خشکی – عنصر خاک
    سرما + رطوبت = عنصر آب
    این چهار عنصر در کنار روح عناصر اصلی تشکیل‌دهنده وجود انسان هستند. البته گفتنی است که ابو علی سینا در کتاب قانون گفته که دو عنصر سنگین، یعنی خاک و آب، سازنده‌ی اعضای بدن هستند و دو عنصر سبک، یعنی آتش و هوا، روح آدمی را تشکیل داده‌اند.

    باید بدانید که این دیدگاه عامیانه نیست و درک صحیحی از عالم هستی را به انسان نشان می‌دهد. به این صورت که خاک، نماینده‌ی حالت جامد، آب نمادی از حالت مایع و هوا یادآور حالت گازی است که این سه در کنار هم ماده را تشکیل می‌دهند.

    آتش را هم نماینده‌ی انرژی می‌دانند که تغییراتی که در ماده و حالات آن به وجود می‌آید را توصیف می‌کند.

    با این مقدمه، اگر کنجکاو هستید تا در مورد هر کدام از این عناصر بیشتر بدانید ادامه متن را دنبال کنید ؛

    عناصر چهارگانه، عنصر آتش
    عنصر وجودی متولدین ماه‌های: فروردین، مرداد و آذر
    عنصر آتش
    اولین مورد از عناصر چهارگانه، آتش است. فردی که عنصر وجودی‌اش آتش است، بسیار پرحرارت، گرم و صمیمی است و موجب روشنایی هر فضایی می‌شود. این افراد ذاتا مدیر،خونگرم، خلاق و سرشار از زندگی هستند.
    گفته می‌شود آتش نخستین عنصری است که هنگام شکل‌گیری جهان متولد شد. آتش توانایی ایجاد تغییر و پاکسازی دارد. این عنصر در عین حال که گرمابخش و زندگی‌بخش است، قابلیت سوزاندن و ویرانگری نیز دارد.

    آتش گرما و نور تولید می‌کند اما به‌تنهایی نمی‌تواند زنده باشد. این ویژگی در مورد متولدین عنصر آتش نیز مصداق دارد.

    یعنی فردی که عنصر وجودی‌اش آتش است، بسیار پرحرارت، گرم و صمیمی است و موجب روشنایی هر فضایی می‌شود. این افراد ذاتا مدیر،خونگرم، خلاق و سرشار از زندگی هستند. آنها با ویژگی تغییردهندگی خود می‌توانند شرایط منفی را به موقعیت‌های مثبت تبدیل کنند.

    البته همین ویژگی برعکس هم عمل می‌کند. یعنی آتش می‌تواند به‌راحتی همه چیز را خراب کند. خیلی سریع از کوره در برود و نه تنها خود، بلکه اطرافیانش را بسوزاند.

    کسانی که آتش هستند اغلب وفاداری کمی دارند و همیشه در مسیر خواسته‌ها و تمایلات خود گام بر می‌دارند.

    آتش برای زنده ماندن به عناصر دیگر نیاز دارد. در حالیکه که هوا سبب بزرگ شدن آتش می‌شود، خاک می‌تواند به شعله‌ور بودن پیوسته و بی‌نقص آن کمک کند. به این معنی که عنصر آتش بدون اطرافیان نمی‌توان شاد و سرزنده باشد و اگر تنها بماند خاموش می‌شود.

    آتش را همچنین به‌عنوان نمادی برای شعله یا خورشید هم استفاده می‌کنند. اما به لحاظ نمادین، عنصر آتش سمبل ویژگی‌های زیر است:

    نقاط قوت عنصر آتش
    انرژی زیاد
    فعالیت
    خلاقیت
    اشتیاق
    آزادی
    قدرت
    عشق
    بصیرت
    شجاعت
    تکاپو
    پشتکار
    نقاط ضعف عنصر آتش
    مستعد خشم و قهر
    بی‌وفا
    حسود
    زودرنج
    کینه‌توز
    دارای وسواس فکری
    عناصر چهارگانه، عنصر آب
    عنصر وجودی متولدین ماه‌های: تیر، آبان و اسفند
    عنصر آب
    انسان‌هایی که با عنصر آب متولد شده‌اند زندگی را یک سفر می‌بینند که هر حرکتی در آن بخشی از یک مسیر مشخص است.
    دومین مورد از عناصر چهارگانه آب است. آب همیشه در جریان است و بیشتر فعالیت‌های آن نیز زیر سطحش در حال روی دادن است. کسانی که عنصرشان آب است شاید در ظاهر خونسرد و آرام به نظر برسند اما درون آنها احساسات شدیدی در حال قلیان است.

    فردی که عنصر وجودی او آب است بسیار دلسوز و مهربان است و بسیار سریع با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. این افراد با تمام وجود خود به دیگران اعتماد می‌کنند که بعضا ممکن است به ضررشان تمام شود.

    آب وقتی در یک مسیر باریک جریان دارد، شاید بی‌اثر به‌نظر برسد. اما امان از روزی که در یک جا جمع و متمرکز شود، آن وقت است که می‌تواند کوه را هم جابه‌جا کند.

    انسان‌هایی که با عنصر آب متولد شده‌اند زندگی را یک سفر می‌بینند که هر حرکتی در آن بخشی از یک مسیر مشخص است.

    از آنجا که آب رابطه بسیار عمیقی با دیگران برقرار می‌کند، غم دیگران را به همان اندازه حس کرده و همین امر سبب می‌شود تا خواسته‌ها و نیازهای خودش را به دست فراموشی بسپارد.

    گاهی سنگینی غم دیگران به قدری روی شانه‌های عنصر آب زیاد می‌شود که از او انسانی افسرده می‌سازد که حتی ممکن است معتاد شود.

    احساسات آب فراز و فرود دارد و همین سبب می‌شود گاهی شکننده و بعضی مواقع بی‌رحم شود.

    این افراد باید در زندگی خود تعادل ایجاد کنند و بدانند چه زمانی لازم است به دیگران کمک کنند و چه زمانی به خودشان.

    آب خاصیت پاک‌کنندگی دارد. نماد زایش و تولد است و در عین حال مرگ و ویرانی نیز می‌تواند بدنبال داشته باشد. آب پاکیزه موجب سلامتی است در حالیکه آب آلوده تهدیدکننده سلامتی بشمار می‌رود. آب همچنین نماد ویژگی‌های زیر است:

    نقاط قوت عنصر آب
    فداکاری
    درک بسیار بالا
    قابل اعتماد بودن
    رویا پردازی
    بخشش
    انعطاف‌پذیر بودن
    عشق بی‌قید و شرط
    نقاط ضعف عنصر آب
    ناپایدار
    مستعد افسردگی
    غیرمنطقی
    زودباور و زودفریب
    نادیده گرفتن خود
    خرید طلا از گالری پرسته، اولین فروشگاه اینترنتی طلا و زیورآلات

    عناصر چهارگانه، عنصر خاک
    عنصر وجودی متولدین ماه‌های: اردیبهشت، شهریور و دی
    عناصر چهارگانه عنصر خاک
    متولد عنصر خاک بسیار خلاق و هنرمند است و قدرت عشق‌ورزی و خلق دارد. این افراد کاملا خونگرم و صمیمی هستند
    سومین مورد از عناصر چهارگانه خاک است. خاک ثابت و قابل اعتماد است. خاک دایما در حال حرکت و فعالیت است و کسانی که عنصر وجودی‌شان خاک است، همین ویژگی‌ها را دارند.

    عنصر خاک بسیار فعال و منطقی است، از تجربیات زندگی خود درس می‌گیرد. این افراد به هیچ وجه اهل رویاپردازی‌های خیالی نیستند اما در عوض برای دستیابی به اهداف منطقی برنامه‌ریزی کرده و چشم‌انداز تعریف می‌کنند.

    متولد عنصر خاک بسیار خلاق و هنرمند است و قدرت عشق‌ورزی و خلق دارد. این افراد کاملا خونگرم و صمیمی هستند و درِ خانه آنها به روی دوستان و اعضای خانواده‌شان باز است.

    با اینکه بسیار مهمان‌نواز و گشاده‌رو هستند اما به راحتی هر کسی را به حلقه دوستان صمیمی و نزدیک خود وارد نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند هر کسی از زندگی شخصی آنها مطلع شود. این باعث می‌شود تا خاک همیشه با وفا و صادق باشد.

    از طرف دیگر، همین ویژگی سبب می‌شود تا زیاد از حد محتاط و محافظه‌کار شود.

    همان‌طور که نمی‌توان زمین را از گردش بازداشت، وقتی عنصر خاک تصمیمی می‌گیرد هیچ چیزی نمی‌تواند نظرش را در آن رابطه تغییر دهد.

    در روابط عاطفی، خاک بسیار همدل و همراه است و تا می‌تواند انرژی مثبت به شریک عاطفی خود می‌دهد. اما این افراد باید مراقب باشند زیرا ممکن است بقیه از این خصلت آنها سواستفاده کنند.

    نقاط قوت عنصر خاک
    ثابت‌قدم و سازگار
    سخت‌کوش
    وفادار
    منطقی
    همدل و همدرد
    انرژی‌بخش
    نقاط ضعف عنصر خاک
    تنبل
    محافظه‌کار
    تحقیرکننده
    انعطاف‌ناپذیر

     
  5. ناشناس نوشته:

    سلام یک سوال چرا مردم پیکومشهر همچنان گبر وآتش پرست ماندند بعد از رسالت پیامبران بزرگ همچون حضرت موسی وحضرت عیسی دین خود را کامل نکردند وبعدها تحت شرایط حکام زمانه خود به دین مبین اسلام گرویدند لطفا پاسخ بدید ممنون …….انتظار سبز

     
  6. محسن-ف نوشته:

    سلام.دقیقا این حرف که قبلا گبر موندن و به دین بعدی ملحق نشدن هست و اینکه اساسا اگر الان داریم به چیش افتخار میکنیم یا مطرحش میکنیم این سواله واقعا که چی؟
    اینکه ما تاریخ داریم و قدمت داشته روستامون و زمانی شهر بوده سرجاش.الان چی؟
    آیا مسلمونیم واقعا؟
    اصلا مسلمونی به کنار.تمدن و فرهنگ داریم الان؟؟؟؟
    فرهنگ مقوله گله گشادیه…. کمترینش آداب و رسوم درسته.
    متمدن بودن خیلی حرفه…از تمدن و فرهنگ چیشو داریم؟؟؟
    روستاها و شهرهای اطرافمون رو ببینید…مردم میدونن آبادانی و خیابون کشی و شهر شدن مفیده..گردن میذارن و شهر میشن و شهرداری میگیرن و برای آبادانیشون کار میکنن(حالا همشون هم نه اکثرشون-برا همین پیش میفتن) ولی ما چی؟؟

    هنوز سر آتش و پیکوم یا پیکان یا پیکومشهر یا پیکان شهر یا هر چیز دیگه ای به تفاهم نرسیدیم!!!

    اصلا تفاهم تو سرمون بخوره بعضی از تفکرات اونقد حال بهم زنه ک نمیشه ازش یاد کرد….کافیه نگاهی به خط کشی ها تو انتخابات و هیئات و حسینیه ها و محله ها و … بندازیم!!!!

    نمیخوام همه چی بد بدونم.قطعا کار سخته و این روزها مردم مشکلاتشون زیاده.اما خواستم بگم آتش و اهمیتش برای هر کسی و یا هر چیزی بوده تموم شده….
    الان باید چه کرد ؟؟؟؟!!!

    زمانی بیابونای اطراف پیکان از ما بوده.الان از ما نیست..از نصرآباده و میدان تیر نصر آباد.آتش گلوله های ارتشش برا ماست….حالا جناب سبزعلی هر چی در مورد آتش و … بگه بیفایدس عزیز.

     

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.