روزی که مرحوم آیه الله حائری حاج آقا جعفری را مجبور کردند برای نماز عید قربان امامت کنند. .

خاطره های شیرین (۲۹)
در سالهای ۸۸ تا ۹۴ که در نهاد نمایندگی دانشگاه تهران بودم ، توفیقی دست داد که در سالهای ۹۳ و ۹۴ صبح های پنجشنبه در خدمت مرحوم آیت الله حائری شیرازی باشم ، از ساعت ۶ تا ۷ صبح برای دوستان قدیمی شان درس حافظ شناسی داشتند ، حال عرفانی خوبی به ایشان دست می داد و ما هم لذت می بردیم ، یکی از این جلسات مصادف شد با عید سعید قربان ، دوستان بعد از درس صبحانه می خوردند ، اگر می خواستند به مصلی بروند دیگر از صبحانه محروم می شدند ، به حاج آقا پیشنهاد دادند که خودتان همین جا نماز را بخوانید تا بعد از نماز هم صبحانه بخوریم ، ایشان متوجه شدند که همه نظرشان بر نرفتن به مصلی است ، شرطی گذاشتند که همه مجبور باشند بپذیرند ، در آن جمع غیر از خود حاج آقا روحانی نداشتیم غیر ازمن ، ایشان فرمودند : ” نماز عید را اینجا می خوانیم به شرط آن که آقای جعفری نماز عید را بخواند و الا می رویم مصلی”، دوستان هم که حال مصلی رفتن نداشتند پذیرفتند و من هم با شرمندگی از حضور حاج آقا اولین و آخرین نماز عید قربان را امامت کردم و جالب بود که دو خطبه را هم ایراد کردم ، یادم هست
در خطبه ی اول وقتی مامومین را به تقوای الهی دعوت کردم معنی تقوی را از دیدگاه قرآن مطرح کردم که اگر اشکالی دارد حاج آقا راهنمایی ام کنند ، گفتم:
در سوره لیل آیه ۱۷ و۱۸ وقتی سخن از جهنمی شدن انسانهای شقی می کند می فرماید: “با تقواترین ها از آن آتش دورند (سیجنبها الاتقی) بعد این “اتقی” را معنی می کند ، می فرماید : “باتقواترین ، کسی است که آن چه دارد به دیگران می بخشد تا پاک و تزکیه شود” بنا بر این تقوی یعنی سخاوت ، تقوی یعنی وارستگی از مال و منال و آن چه داریم (الذی یوتی ماله یتزکی)
در جمع که حاج آقا رعایتم را کردند ، بعدا هم ایرادی به حرفم نگرفتند ، من هم سکوت حاج آقا را علامت تاییدشان گرفتم.
در خطبه ی دوم هم که باید به مسائل جاری مسلمانان پرداخته شود آیه ۱۲۰ سوره توبه را معنی کردم که خدا فرموده :
“اگر در رکاب رهبر الهی زمانتان باشید همه ی کارهایتان را “عمل صالح” می نویسیم ، برای نمونه هفت کار را نام می برد:
۱-گرسنگی ، ۲-تشنگی ، ۳-گرفتاری در بن بست ها و مخمصه ها ، ۴-گام برداشتن در مسیری که موجب عصبانی شدن کافران می شود ، ۵-درگیری و زد و خورد با دشمن ،۶- انفاق های کوچک و بزرگ ۷- مهاجرت از جایی به جای دیگر”.
در پایان هم دعا کردم :
” خدایا گناهان ما را ببخش ! عاقبت ما را ختم به خیر کن! قلب امام زمان را از ما راضی فرما! پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی را بر رفیعترین قله های عالم به اهتزاز درآورو رهبر عزیزمان را طول عمر با عزت عنایت کن.
گمون کنم آیت الله حائری به عمرش طلبه ای به این پر رویی ندیده بود ، شاید برا خودشون گفتند این شیخ فکر کرده تو نماز جمعه ی تهران داره خطبه می خونه!!!

بازدیدها: ۵۵

 
اشتراگذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.