رضا فاتحی شهید بمباران هوایی اصفهان۲۲بهمن۶۵

در سال ۱۳۶۵ ارتش بعث عراق در پی شکست‌های خود در میدان نبرد با رزمندگان اسلام ( عملیات کربلای پنج) متحمل شکست سنگینی شده بود اقدام به بمباران شدید و حمله هوایی به شهرهای مختلف کشورمان کرد.
شهر اصفهان نیز یکی از اهداف بمباران هوایی ارتش صدام بود.بر اساس آمار استاندار وقت اصفهان (کرباسچی): در طول ۳۸ روز، هواپیماهای عراقی ۱۷۰ نقطه اصفهان را بمباران کردند که علاوه بر مناطق مسکونی، چند بیمارستان، مدرسه و مسجد نیز تخریب شدند.
در جریان این بمباران‌ها ۱۴۰ نفر شهید و ۹۰۰ نفر مجروح شدند و به دو اثر تاریخی اصفهان به نام های مسجد حاج محمدجعفر و مسجدسید هم خساراتی وارد شد.

یکی از شهدای بمباران هوایی شهید رضا فاتحی فرزند علی جان است.ایشان در ۱۳۱۸/۳/۱۵ در پیکان جرقویه متولد شد  و در جریان حمله هوایی روز بیست و دوم بهمن  (۱۳۶۵/۱۱/۲۲)  در اصفهان به شهادت رسید.

در خصوص بمباران اصفهان در روز ۲۲ بهمن۶۵ در خبرگزاری جمهوری اسلامی آمده است:
عملیات کربلای پنج به نیمه خودش رسیده‌ است، بمباران شهرها ادامه دارد و روز راهپیمایی بزرگ نیز فرا رسیده‌است.شب ۲۱ بهمن در اصفهان اتفاق خاصی نیفتاد اما این شهر در روز راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب، آبستن حوادثی تاسفبار است که یکی از سنگین‌ترین تلفات و خسارات را به بار می‌ آورد.
شهر شهیدپرور اصفهان در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یکبار دیگر مورد تهاجم هواپیماهای عراقی قرار گرفت و چندین نقطه مسکونی آن بمباران شد.
ساعت ۱۴:۲۰ دقیقه بعداز ظهر چند فروند هواپیمای عراقی، مردم برگشته از راهپیمایی ۲۲ بهمن را هدف بمباران قرار دادند.
در این اقدام وحشیانه، چندتن از هموطنان شهید و مجروح شدند و ده ها واحد مسکونی منهدم شد.نقاط مورد هدف دو نقطه واقع در خیابان هاتف، روبروی پاساژ جعفری و کوی شیشه‌گری و دو نقطه در خیابان کمال، روبروی مقبره کمال و کوچه تکیه حاج میرزا داوود ‌است.
در این حمله صدها باب مغازه و چندین باب منزل مسکونی منهدم شد و ده‌ ها نفر شهید مجروح شدند.

شهید رضا فاتحی متاهل بود و در سن ۳۵ سالگی، شهیدِ بمباران هوایی شد تا سندی بر جنایت  و ظلم صدام و رژیم بعث عراق باشد.

صفحه اطلاعات شهید در سایت گلزارلزار

صفحه گلستان شهدای مجازی روستای پیکان را اینجا ببینید.

شما در باره این شهید چه میدانید؟
خاطرات، زندگی نامه، عکس از شهید و یا دلنوشته و شعر و حرف دلتون رو در قسمت دیدگاه ارسال نمایید.

 

 

 

بازدیدها: ۶۶۰

 
اشتراگذاری
10 دیدگاه ها
  1. شفیعی.م نوشته:

    ااای وای
    خدابه خونوادش صبربده.

     
  2. مهدی میرحیدری.(علیمحمد) نوشته:

    با سلام خدمت هم روستایی‌های عزیز.
    خاطراتی که از این شهید عزیز(شهید رضا فاتحی) بیاد دارم اینه که این عزیز همیشه یه رادیو کوچیک جیبی داشت و همیشه همراش روشن و اخبار و وقایع جنگ را گوش میکرد و همیشه خبر پیروزی رزمندگان تو جبهه را به همه اطلاع میداد. یه روز ظهر سوم خرداد سال ۶۱ من تو ارمیری بودم که اقا رضا با رادیوش اومد . و صدای مارش پیروزی داشت پخش میشد. منم با سن کوچکی که داشتم همیشه گنجکاو بودم اخبار جنگ را بشنوم. در همون موقع که اقا رضا خوشحال با رادیو در حال پخش مارش پیروزی بود تا چشمش به من خورد گفت : آقای میرحیدری خرمشهر آزاد شد بدو برو به بابات خبر بده و اینا گفت و راهش را ادامه داد تا به بقیه خبر بده.

     
  3. ص.فاتحی از تهران نوشته:

    روحش شاد آقا رضا فاتحی و خدا پدر شما رو هم بیامرزه آقای میرحیدری

     
  4. بهمنی نوشته:

    تشکر از نورالشهدا.یک نبر از پیکومیا که تو لمباران تهران شهید شده هم جزو شهدای پیکانه.اونم معرفی کنید .

     
  5. ناشناس نوشته:

    سلام عزیزان شهید رضا فاتحی عاشق امام و انقلاب شهدا بود هر شهیدی که به روستا میاوردند چون کارش برقی بود سر حجله شهدا را برق کشیی میکرد وبرای هرشهید مثل عزیز ترین نزدیکانش گریه میکرد ولله آرزوی شهادت داشت تنها پسرش جبهه بود گفتند یک پسر بیشتر نداری چرا گذاشتی بره جبهه میگفت خون پسر من رنگین تر از بقیه نیست اگرم شهید بشه افتخاره در راه اسلام شهید شده روحش شاد وهمه شهدای عزیز گرانقدر

     
  6. سمیه فاتحی نوشته:

    خدا رحمتش کنه.چند تا فرزند داشتند؟

     
  7. حیدر نوشته:

    روحش شاد باشه و خدا به خانواده شهدا صبر بده.خانواده شهدا وقتی بی عدالتی ها و گرونی ها و صدها مشکل میبینند بیشتر رنج میبرند…

     
  8. ناشناس نوشته:

    سلام گرامیان خاطره ای دارم از شهید رضا فاتحی اوایل انقلاب در مسجد زاهدی بعد از نماز مغرب وعشا وصبح جمعه ها بعد از دعای ندبه باشهید علی فاتحی و عزیزان دیگر همیشه بحث انقلاب بود پیروزی های انقلاب بعد از نماز عشا رادیو میاوردند مسحد به سخنرانی امام خمینی گوش میکردند چه صفایی داشت آنروز ها در استانه پیروزی انقلاب همه یکدل بودند ۲۲بهمن سالروز این شهید عزیز است روحش شاد وهمه شهدای حق وحقیقت شهدا را یاد کنیم با ذکر یک صلوات

     
  9. ناشناس نوشته:

    خدا رحمتش کنه.مرد خوبی بود.شهادت نصیب هر کسی نمیشه.

     
  10. حسین فاتحی نوشته:

    خیلی متشکرم از همه عزیزان که معرف شهدا هستند مخصوصا عزیزان نور اشهدا ومدیر محترم تشکر میکنم از طرف خانواده شهید رضا فاتحی

     

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.