کلمات زنده اند ،کلمات کار میکنند ،کلمات میجنگند
محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
⭕️ صدوچهارده سال پیش در چنین روزی متنی بر دیوار تاریخ ایران آویخته شد که در آن مظفرالدین شاه قاجار «بکف کفایت» خودش، «رعایای صدیق» خودش را بهواسطه «اراده همایون» و «نیات حسنه» خودش، مفتخر میکرد به داشتن «مجلس شورای ملی» که در آن «منتخبین شاهزادگان قاجاریه، علما، اعیان، اشراف، ملاکین، تجار و اصناف» گرد هم آیند تا «نگهبان عدل» باشد و اسباب «ترقی دولت و ملت» ایران را فراهم سازد و رعایا به این واسطه «مشغول دعاگویی دوام این دولت و این مجلس بیزوال باشند.»
⭕️ عبارات داخل گیومهها را از متن فرمان مشروطه انتخاب کردهام. هر ایرانی دغدغهمند شایسته است که سالی یک بار هم که شده فرمان مشروطه را مطالعه کند، فرمانی که سیزده مرداد ۱۲۸۵ به امضای مظفرالدین شاه رسید و چهارده مرداد سالروز مشروطه شد.
⭕️ متن فرمان مشروطه
جناب اشرف صدراعظم — از آن جا که حضرت باری تعالی جلشأنه سررشته ترقی و سعادت ممالک محروسه ایران را بکف کفایت ما سپرده و شخص همایون ما را حافظ حقوق قاطبه اهالی و رعایای صدیق خودمان قرار داده لهذا در این موقع که اراده همایون ما براین تعلق گرفت که برای رفاهیت و امنیت قاطبه اهالی ایران و تشیید مبانی دولت، اصلاحات مقننه به مرور در دوائر دولتی و مملکتی به موقع اجرا گذارده شود چنان مصمم شدیم که مجلس شورای ملی از منتخبین شاهزادگان قاجاریه، علماء، اعیان، اشراف، ملاکین و تجار و اصناف به انتخاب طبقات مرقومه در دارالخلافه تهران تشکیل و تنظیم شود که در مهام امور دولتی و مملکتی و مصالح عامه مشاوره و مداقه لازمه را به عمل آورده به هیئت وزرای دولت خواه ما در اصلاحاتی که برای سعادت و خوشبختی ایران خواهد شد اعانت و کمک لازم را بنماید و در کمال امنیت و اطمینان عقاید خود را در خیر دولت و ملت و مصالح عامه و احتیاجات قاطبه اهالی مملکت به توسط شخص اول دولت به عرض برساند که به صحه همایونی موشح و به موقع اجرا گذارده شود. بدیهی است که به موجب این دستخط مبارک نظامنامه و ترتیبات این مجلس و اسباب و لوازم تشکیل آن را موافق تصویب و امضای منتخبین از این تاریخ معین و مهیا خواهد نمود که به صحه ملوکانه رسیده و بعونالله تعالی مجلس شورای ملی مرقوم که نگهبان عدل است افتتاح و به اصلاحات لازمهٔ امور مملکت و اجراء قوانین شرع مقدس شروع نماید و نیز مقرر میداریم که سواد دستخط مبارک را اعلان و منتشر نمایند تا قاطبه اهالی از نیات حسنه ما که تماماً راجع به ترقی دولت و ملت ایران است کماینبغی مطلع و مرفهالحال مشغول دعاگوئی دوام این دولت و این مجلس بیزوال باشند — در قصر صاحبقرانیه به تاریخ چهاردهم جمادیالثانیه ۱۳۲۴ هجری در سال یازدهم سلطنت ما.»
⭕️ شاهِ مظفر، پرنخوت و مغرور، قدرت خود را به اراده «حضرت باری تعالی» نسبت میدهد، خویش را صاحب «کفایت» میشمرد، ایرانیان را «رعایا» میخواند، اراده خود را «همایون» برشمرده و مطالبه ملت را به هیچ میگیرد، «شاهزادگان قاجاریه، علما، اعیان، اشراف، ملاکین، تجار و اصناف» را به مجلس راه میدهد و اکثریت ملت هیچ حساب میشوند، خویش را مبارک میداند، از «نیات حسنه» خود برای مردم میگوید، «ترقی دولت و ملت» را از فرمان خود میطلبد و خلقالله را «مشغول دعاگوئی دوام این دولت و این مجلس بیزوال» میپسندد.
⭕️ این شیوه نگریستن به ملت و حقوق ملت با معیارهای جهان امروز شرمآور است؛ اما مغزها اندیشیدهاند، قلمها نوشتهاند، مردمان رنجها بردهاند، خونها به پای این متن ریخته شده و مادر تاریخ درد فراوان کشیده است تا این کودک بزاید.
⭕️ فایده سالی یک بار خواندن این فرمان برای هر ایرانی که دغدغه ایران دارد آن است که اسباب سنجش میشود، سنجش اینکه بدانیم این صدوچهارده سال چقدر راه در تاریخ آمدهایم و چقدر راه مانده است که برویم.
⭕️ فایده این است که بدانیم «کلمات مهماند و کار میکنند.» همین متن سراسر از بالا به پایین پر از غرور و نخوت پادشاهی، دستآویز تاریخی و الهامبخش حرکت یکصدساله ملت ایران شده است. دستآویز اینکه هنوز آرمان مشروطه برای مشروط کردن قدرت سیاسی، برابری، عدالت، آزادی، رفاه و معیشت بهتر و پاسخگو ساختن قدرت سیاسی، زنده است و هر سال دوباره از یادآوری آن نیرو بگیریم.
⭕️ کلمات و متنها فقط بیحرکت به دیوار تاریخ آویخته نمیشوند، بلکه بر صحنه تاریخ راه میروند، میجنگند و نیرو میبخشند؛ فرمان میدهند، اثر میگذارند و از این منظر است که هر قدر متن تولید کنیم و بر در و دیوار تاریخ و اذهان آدمیان بیاویزیم، فقط حرف نزدهایم، بلکه کار کردهایم.
بازدیدها: ۱۲۵
معلوم نیست چی نوشته🙁🤔🤔🤔
متوجه منظورتون نمیشم
دقیقا کجاش معلوم نیست چی نوشته ؟
آقا بهرام. هاما رو کولوا ویلانمون نکه.
یه متمی اوردی ولی نتیجه ای براش نگفتی ک بدونیم چیش بدرد ما میخوره.یا مثلا اینجا ک از پیکومیاس مثال برای پیکومیا بزن.دست مریزا
خدا نکرو رو کلوا ویلان وسه ،مشروطه خواهی و مشروطیت یعنی آغازی بر حق اظهار نظر مردم در آینده خودشان ،جملات و متنها معانی مختلفی را در خودشون مستتر دارند که بسته به جامعه هدف میشه مثال براش آورد ،وقتی فردی وظیفه ای که بهش محول شده را انجام نده و وقتی به زور و جبر مجبور به انجامش بشه و با منت و با دید از بالا به پایین نگری به وظیفه اش را انجام بده دقیقا ادبیات شاه مظفر قاجار را به کار برده ،حالا بستگی داره این فرد تا چه حدی به شیوه حکومتی قجری نزدیک باشه هر چه نزدیکتر خودبزرگ بینی و دگر کوچک بینی بیشتری داره .
نکته دیگه هم اینکه به کرات دیدیم که در نظرات دوستان گفته شده بجای اینکه متن بنویسید حرکتی انجام بدید ،چه بسا جملاتی و کلماتی که باعث شد تا حرکات بزرگی انجام بشه و چه بسا کارهای مفیدی که چون تاریخچه ای براش نگاشته نشد به فراموشی سپرده شد ،شاید شاهنامه فردوسی را بتوان نمونه بارزی از قدرت کلمات و جملات دونست،کاری که فردوسی حکیم با ثبت کلمات انجام داد هزاران شمشیر آخته و پرداخته نمیتونست انجام بده ،و چه بسا اگر شاهنامه نگاشته نشده بود حالا تمام ایرانیان هم به مانند مصریان زبان عربی اختیار کرده بودند و ادبیات پیشین خودشون را به فراموشی سپرده بودند .