پیکانِ متمدن، تمدنِ پیکانی ،پیکانی متمدن

 

به نام خداوند بخشنده و مهربان
خداوند جسم و خداوند جان
خداوند دریا خداوند بر
خداوند دنیا ،جهان دگر

با درود وسلام مجدد خدمت خوانندگان عزیز ؛

…ادامه⬇️⬇️⬇️⬇️

🔴بخش نهم : لزوم آبادانی و حفاظت از زمین و محیط زیست روستا

زمین ، منابع طبیعی و محیط زیست روستا میراثی از گذشتگان و محیطی برای رشد و حیات آیندگان روستاست .دوستی با محیط زیست و پاسداری و مراقبت از آن وظیفه عمومی و لازمه حیات سالم آیندگان روستاست .

همانطور که در بخشهای قبل ذکر شد لازمه رشد و کمال و شکوفایی اهالی آزادی آنهاست و لازمه آزادی نیز اقتدار و توانمندی آنهاست و در اینجا باید اضافه کرد که لازمه اقتدار و توانمندی مالکیت و بهره وری از ثروتهای خدادادی است که منشا آن زمین است .

این ثروتهای خدادادی که از پیشینیان برای ما به میراث گذاشته شده و متعلق به آیندگان است بنا به نیاز روز جامعه بارورتر شده تا در خدمت رشد و کمال و شکوفایی اهالی قرار بگیرد.

تمامی اهالی در این ثروتهای طبیعی که ابزار لازم برای شکوفایی کمال و رشد ایشان می باشد شریک و حقدار هستند .

خداوند نعمتهای خود را در بستری به نام زمین بر بندگانش فرستاد تا در خدمت بالندگی و کمال یکایک انسانها قرار گیرد .لذا با بی عدالتی و نابرابری های اجتماعی در توزیع این ثروت عمومی ، نمیتوان توقع داشت این هدف به وقوع بپیوندد .(زیرااین نابرابری ها نافی رشد و کمال است)

اصولا هیچ فردی حق ندارد از ارزش ذاتی منابع عمومی و ثروت طبیعی سهم بیشتری ببرد زیرا ریشه بسیاری از فسادها و تبعیضها و فواصل طبقاتی در استفاده ناعادلانه و انحصاری از این ثروتها فرصت ها و احتکار آنهاست .لذا در این راستا بایستی با نظارت کامل مردم سهم مساوی هر فرد از ثروت عمومی تحقق یافته و بستر لازم برای بالفعل سازی و بهره وری و توزیع مساوی ارزش آن بین تمام اهالی فراهم آید . فرصتهای اجتماعی نیز ثروت عمومی محسوب شده و بایستی بر اساس ظرفیتها،توانایی ها و نیازها بین مردم توزیع شود .

نباید فراموش کرد کار و تلاش برای عمران زمین و خدمت به بشریت و پیشرفت جامعه از جمله ارزشهای والای انسانی است و نتیجه و حاصل این کارو تلاش متعلق به فرد بوده و این حق قابل احترام است .

هرگونه بهره برداری از منابع طبیعی و محیط زیست روستا بایستی در گرو تامین و پاسداشت این ثروتهای الهی بوده و در چهار چوب اصول و قوانین زیست محیطی می باشد .حفاظت و صیانت از این گنجینه های الهی وظیفه فرد فرد اهالی بوده و با مدیریت و نظارت عمومی اهالی ، مدیران و مسئولین صورت میپذیرد .

بی توجهی به محیط زیست و تخریب مظاهر طبیعت، تأثیر مستقیم و غیر مستقیمی بر سلامت جسمی و روحی آحاد جامعه دارد. زیبایی های موجود در طبیعت از جمله مظاهر قدرت و زیبایی خداست، که توجه و تدبر در آنان به طور مستقیم موجبات نزدیکی و شناخت و معرفت نسبی نسبت به خالق هستی را برای افراد جامعه فراهم می کند، از این رو خدای متعال در آیات قرآن کریم توجه بندگان را به زیبایی و مظاهر طبیعی دنیا جلب می نماید:

«وَ الْأَرْضَ مَدَدْناها وَ أَلْقَیْنا فیها رَواسِیَ وَ أَنْبَتْنا فیها مِنْ کُلِّ شَیْ ءٍ مَوْزُونٍ؛[سوره حجر، آیه۱۹]
و زمین را گستردیم و در آن کوه هاى ثابتى افکندیم و از هر گیاه موزون، در آن رویاندیم».

و همچنین خدای متعال در قرآن کریم علاوه بر حفظ محیط زیست، انسان را به ساختن و آباد کردن زمین فرا خوانده است.
«هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فیها؛[سوره هود، آیه ۶۱]
اوست که شما را از زمین آفرید، و آبادى آن را به شما واگذاشت».

با دقت و تأمل در آیات قرآن کریم می توان یک قاعده زیبای قرآنی در برخورد با طبیعت را استخراج کرد، عدم زیاده روی و برخورد مسرفانه یکی از راهکارهای زیبا برای دوستداران طبیعت است.
«کُلُوا مِن طَیِّباتِ وَ لا تَطغَوا فِیهِ فَیَحِلَّ عَلَیکُم غَضَبِی وَ مَن یَحلِل عَلَیهِ غَضَبِی فَقَد هَوَی؛[سوره طه، آیه۸۱]
بخورید از روزیهاى پاکیزه اى که به شما داده ایم و در آن طغیان نکنید، که غضب من بر شما وارد شود و هر کس غضبم بر او وارد شود، سقوط مى کند!».

خدای متعال در خصوص عدم فساد در زمین این چنین می فرماید «وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها؛[سوره اعراف، آیه ۵۶]
و در زمین پس از اصلاح آن فساد نکنید».

معنای فساد در طبیعت به معنای تخریب و از بین بردن مظاهر طبیعی و خدادادی است، که خدای متعال عاملان هرگونه فساد در زمین را دوست نمی دارد

توجه و اهتمام به محیط زیست در منطق امام علی(علیه السلام) از چنان اهمیت و جایگاهی برخوردار است، که در ابتدای خلافت ارزشمند و با برکت خود خطاب به مسلمانان این چنین بیان می دارد:
« از خدا نسبت به بندگان و شهرهایش پروا کنید، زیرا داراى مسئولیت هستید حتى نسبت به زمین ها و حیوانات».

این حدیث ارزشمند وظایف انسان ها را در برخورد با طبیعت و جنبندگان موجود در آن مشخص می کند تا اینکه افراد بر اساس هوای نفس و خواسته های زیاده طلبانه برخورد ننمایند، بلکه شایسته و لازم است، قانون تقوای الهی را حتی با حیوانات مراعات کنند.

سیره و روش امام علی(علیه السلام) نسبت به آبادانی تا به جایی اهمیت

 

دارد که در نامه ارزشمند خود به مالک اشتر نخعی اهمیت آن را بیشتر از گرفتن مالیات معرفی میکند و می فرماید:
« باید توجّه تو به آباد کردن زمین بیش از توجّه به گرفتن خراج باشد؛ زیرا آن (خراج) جز در نتیجه آبادانی فراهم نمی آید».

بازدیدها: ۸۳

 
اشتراگذاری
5 دیدگاه ها
  1. دهاتی نوشته:

    سلام
    چی شد؟
    کجا هستند؟
    کیا را میگم!
    خوب معلومه منتقدین، خوانندگان، بازدیدکننده ها و…
    کجا هستند دلسوزهای روستا؟
    همه جا زدید!؟
    یه چیزی بگم؟
    همه ما اهل شعار هستیم
    اهل عمل سراغ دارید؟
    واقعا نیست
    اما
    به نظر من شما
    بله شما
    از مدیر سایت گرفته تا نویسنده ها و خواننده ها و منتقدین و…
    لازمه یه جلسه هم اندیشی و آزاد اندیشی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگذار کنید همه دور هم بشینید و برای آبادی روستا تصمیم هایی که عملی باشه بگیرید.
    همه شما از دور خوب شعار میدید
    اگه مرد عمل هستید بیایید تو میدون
    من خودم از منتقدین سرسخت عملکرد مسئولان هستم
    اما راهکارهای عملی برای رفع مشکلات روستا را خوب میدونم
    بیایید تو یه جلسه آزاد اندیشی
    شما بله خود شما خواننده عزیز که الان داری دیدگاه منو میخونی من شما را به مبارزه برای آبادی روستا دعوت میکنم
    من انقلابی ام

     
  2. چشم سبه نوشته:

    سلام سوال دارم؟
    آیا مسئولان روستا می توانند به هر جوان (بومی) که قصد ازدواج و سکونت در روستا را داشته باشه بعنوان تشویقی و هدیه ازدواج یه قطعه زمین از ۱۰۰ تا ۲۰۰ مترواگذار کنند؟
    نظر شما چیه؟

     
  3. ناشناس نوشته:

    هدیه چیزی هست که طرف از مال خودش ببخشه و قطعا مسئولان خودشون دنبال هدیه میگردند نه هدیه دادن و البته از بیت المال هم نمیشه به کسی چیزی بخشید ولی هر خانواده و جوان بومی روستا حق شرعی داره که از حد اقل قطعه زمینی برخوردار باشه و این را هدیه نمیشه گفت این احقاق حقوق جوانهای روستاست.

     
  4. پیکامی نوشته:

    این هم اندیشی ها قرار بود خیلی زیاد اتفاق بیفته اما کو همدلی و همزبانی…بیخیال

     
  5. محمدرضا فاتحی نوشته:

    اهای کسی که دنبال عملکرد مسیولان و منتقدشونی‌اول برو اسم و فامیلتو بنویس تا خودت تو همون نقد و انتقاد نباشی

     

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.