شخصیت قرآنی حضرت خدیجه سلام الله علیها

حضرت خدیجه سلام الله علیها
بسم الله الرحمن الرحیم
آن بانوی پر افتخار اسلام دارای سه لقب بود:
۱-عقیله ۲-طاهره ۳-مبارکه
ویژگی وجود شریف آن برگوار در ساحت شناختی “خردمندی” است که اوصاف خردمندان قرآنی را در بر دارد:
اولو الالباب در آیه ی ۱۹ سوره رعد توصیف شده اند به کسانی که حقیقت وحی نازل شده بر پیامبر را درک می کنند و دارای هشت ویژگی اند:
۱-یوفون بعهدالله و لا ینقضون المیثاق
حضرت خدیجه از آغاز وفادار به پیامبر اعظم(ص) بودند و تا آخر عمر بر این عهد و پیمان ثابت قدم ماندند.
۲-والذین یصلون ما امرالله به
با کسانی که خدا امر کرده متصلند و صله ی رحم بجا می آوردند
حضرت خدیجه(س) با امتثال این امر الهی بویژه اتصال دائمی و مهربانانه با شوهر از مصادیق این ویژگی خردمندان بودند.
۳-و یخشون ربهم
مقام خشیت و احساس کوچکی در محضر خدای تعالی در همراهی صمیمانه با رسول خدا تجلی یافت.
۴-و یخافون سوءالحساب
خردمندان از محاسبه ی روز قیامت هراسانند
حضرت علی(ع) آرزو و آمال دنیوی را موجب فراموشی آخرت دانسته اند ؛ در نقطه ی مقابل کسی که هیچ آرزوی دنیوی ندارد بلکه تمام ثروتش را در خدمت رسالت شوهرش می گذارد قطعا دائما به یاد آخرت است.
۵- والذین صبروا ابتغاء وجه ربهم
صبر و استقامت و مقاومت آن مادر مهربانمان در دوران همسری پیامبر بویژه در شعب ابیطالب که از شدت گرسنگی شیر او حشک شد و بچه ی شیر خوارش بی شیر ماند از درخشانترین جلوه های استقامت تاریخ بشر است
۶- و اقاموا الصلاه
یقینا اولین نمازگزار زن در تاریخ اسلام حضرت خدیجه اند و علاقه ی وصف ناپذیر پیامبر اعظم(ص) به آن همسر باوفا حاکی از نمازگزار واقعی بودن آن عقیله ی فریش است

۷- و انفقوا مما رزقناهم سرّاً و علانیهً
انفاق بی نظیر خدیجه ی کبری بی تردید بدیلی در تاریخ انسانیت ندارد آن هم انفاقی که میوه هایش پدید آمدن انسانهای کارآمد و با ایمان در خدمت اسلام و تحکیم دین مبین اسلام بود.
۸-و یدرئون بالحسنه السیئه
خردمندان پاسخ جاهلان را به خوبی می دهند
حضرت خدیجه این مکرمت اخلاقی را که شوهرش به خاطر آن مبعوث شده بود به خوبی داشتند به گونه ای که علیرغم وفای او بستگان نزدیکش حتی در زمان وضع حمل فاطمه اش به او جفا کردند.
در ساحت عاطفی آن بانوی مکرمه “طاهره”بودند و ائمه ی طاهرین و صدیقه ی طاهره میوه ی این طهارت مادر گرامی شان بودند به گونه ای که آیه ی تطهیر در شان آنان نازل شد.
در ساحت رفتاری آن مادر عزیزمان “مبارکه” بودند چون وجودشان سراسر برکت بود. در مقابل دشمنان محمد(ص) از او دفاع و او را یاری کرد.
ما به این مادر عقیله ی طاهره ی مبارکه افتخار می کنیم و در سالروز پرواز ملکوتی اش محضرش سلام عرض کرده به مقام شامخش توسل می جوییم و شفاعتش را می طلبیم:

السلام علیکِ یا ام المومنین السلام علیک یا زوجه سیدالمرسلین السلام علیکِ یا ام فاطمه الزهراء سیده نساءالعالمین السلام علیکِ یا اول المومنات السلام علیکِ یا من انفقت مالها فی نصره سیدالانبیاء و نصرته ما استطاعت و دافعت عنه الاعداء السلام علیکِ یا من سلَّمَ علیها جبرئیل و بلَّغَها السلام من الله الجلیل فهنیئا لکِ بما اولاکِ الله من فضل والسلام علیکِ و رحمه الله و برکاته

نویسنده: غلامحسین جعفری پیکانی

بازدیدها: ۸۳

 
اشتراگذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.