سنتهای قدیم پیکومشهر

علت وجودی دالان درمعماری قدیم روستاها:

۱- با آسوده‌خاطر تردد نمودن در این دالان‌ها در روزهای بارانی و برفی و ایمن بودن از گرمای شدید تابستان از مزایای این دالان‌ها می‌باشد.

۲- در گذشته که مناطق روستائی از امنیت کم‌تری برخوردار بود احداث این دالان از یک ابتکار امنیتی ممتاز برخوردار بوده است. ساخته شدن خانه‌ها به صورت فشرده پشت به پشت و پشت‌بام‌های به هم پیوسته که در ادوار گذشته در زمان حمله بیگانگان(دزدان واشرار) بسته می‌شده و از دیگر ویژگی‌های این سبک معماری روستا بوده وبطوریکه مانعی فیزیکی برای گذر سواره(اسب سواران) محسوب می‌گردید.

۳-استفاده مسکونی از فضای فوقانی معابر وهمگرایی های بیشتر همسایگان وانس وعطوفت بیشتر مردم ونزدیک شدن زندگی ها ودر کنار هم زندگی کردن آنها (بطوری که بجای باخبر شدن از همدیگر ازطریق کوچه ها….احولات همدیگر را با گذر از پشت بام های به هم پیوسته، جویا میشدند. طاق‌های ضربی و چشمه‌ی، دالان‌های تاریک اصلی و فرعی، فضاهای کالبدی و معماری خاص منازل روستایی به عنوان نقطهٔ عطف روستا در زمان گذشته شناخته می‌شود.

👈که متاسفانه به بهانه های مختلف در دوران های مختلف،

#تیشه به ریشه تمامی

#میراث معماری قدیم زده شده است:

👈اولین تخریب عمومی این دالان ها دردوران های

#اوایل انقلاب زمانی که قرار شد برق سراسری به روستا داده شود وبه بهانه سیم کشی وکابل برق ونصب تیر های برق…کمر برتخریب تمامی دالان ها بستند به طوری که سه تا چهار دالان ، باقی ماندوبقیه تخریب شد.

از دیگر بهانه های تخریب:

۱-ورود وسیله نقلیه به محلات وتعریض کوچه ها ومعابر-کم توجهی مسئولین روستا به میراث قدیمی وتخریب ونابودی آثار بر اثرعوامل طبیعی ( باران وبرف …).وعوامل انسانی به مرور زمان

۲-ایجاد هراس از باقی ماندن این سبک معماری وعنوان کردن اینکه تخریب این اثار برروی افرادوعابرین ایجاد حادثه میکند.

✅وبجای ترمیم ومرمت ونگهداری این دالانها…..آسان ترین راه را درنظر گرفته ودالان ها را تخریب کردند.

۳-بهانه گسترش فیزیکی معابر واماکن مذهبی مثل حسینیه

۴-عدم همخوانی با سبک جدید معماری وناموزون بودن با سبک زندگی امروزی

۵-دسیسه های همسایه غربی ما برای به مرکزیت شناخته شدن شهرشان به عنوان نماد باستانی منطقه

و…..

👈شرح این داستان مانند بچه ای می ماند که شناسنامه اش

(تنها سند هویتی اش)

را برداشته و به وسیله قیچی تمام برگه های آن را تکه تکه کرده ونابود کرده است.

👈میراث فرهنگی هر کشورو منطقه و بخش و روستا، که عصاره شخصیت وجودی و هویت

#فرهنگی، #اعتقادی و #سیاسی

هر ملتی در تاریخ بوده و هر ملتی 👈همان قدر دارای شخصیت هویت و اصالت ریشه و ارزش تاریخی است، که مستنداتی به عنوان

#میراث فرهنگی از خود ارایه نماید، و اولین اقدامی که در مورد نگهداری آثار و اشیاء(مستندات تاریخی) لازم است،

👈حفظ ونگهداری ومرمت این آثار وجلوگیری از تخریب آن است.

در اساسنامه میراث فرهنگی کشور، در تعریف آن چنین آمده است:

👈میراث فرهنگی، شامل آثار باقی مانده از گذشتگان است که نشانگر حرکت انسان در طول تاریخ می باشد و با شناسایی آن زمینه شناخت هویت و خط حرکت فرهنگی او میسر می گردد، انسان از همان زمانی که در ذهن خود توانست وقایعی را که در گذر زمان اتفاق افتاده به یاد بسپارد و آنها را به عنوان تجربه در زندگی روزمره خود به کار برد همان تجربه ها ارزش خاصی در نزد انسان پیدا کرد چرا که آنها با مشقت به دست آمده و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و حتی بعضی از این تجربه ها جان مایه یک نسل بوده است.

 

👌مطمئناً بسیاری از آثار باقی مانده از گذشتگان حاصل از این تجربه ها بوده، و از این نظر برای انسان ارزشمند است، و از این طریق زمینه های عبرت برای انسان فراهم می آید.

بنابراین توجه به اشیاء گذشتگان در ذات بسیاری از انسان ها وجود دارد و همان ها همیشه سعی کرده اند از این آثار به نحوی نگهداری و مراقبت کنند.

میراث فرهنگی هر کشور، در واقع، ✅آیینه جان، اندیشه و معنویت آن منطقه است که گاهی در معرض بی توجهی و نابودی قرار می گیرد.

آن چه در این میان اهمیت دارد،

#آگاه سازی مردمان به این میراث های ارزشمند و برنامه ریزی های دقیق فرهنگی، عمرانی در نگهداری از آنهاست،

اگرچه پاسداری از میراث فرهنگی وجه های جهانی یافته و نهادهای وابسته با تشکل ستادهایی برای بازیابی و نگهداری ازآنها می کوشند ولی شکی نیست که امروزه ملت ها و اقوام برای گفتگو و هم اندیشی بیشتر نیازمند شناخت یکدیگر و از این رو میراث فرهنگی و یادمان های تاریخی از مهم ترین ابزارهای این گفتگو است.

و برای چندمین بار تاسف تاسف تاسف از #تخریب بازار سرپوشیده ۱/۵ کیلومتری پیکوم شهر ،

#حمام خزینه پیکوم ،

#آب انبارهای پیکوم و ……..

سبزعلی۱۱۱۷

#ازماست که برماست

بازدیدها: ۷۰

 
اشتراگذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.