تخریب و تحریف اثار باستانی پیکومشهر

#صدای_مردم_پیکومشهر

 

،،بازسازی اب انبار روستای پیکان(انبار او وارون)

باز سازی،نا اگاهی یا عمد

 

امروز همه پیکانیهای شریف از قدیمیترها تا نسلی که فقط در مورد مجموعه بازار وکاروانسراهای ان شنیده اند با یاداوری وتجسم ان اندوهی عمیق بر روحشان مینشیند وقدیمی تر ها میگویند ایکاش ونسل جدید هم میگویند اگر ما بودیم….

گذشته ها که گذشت وتاوانی سنگین بر ما تحمیل کرد تا تاریخ تاریخ است اما امروز …

مطالبات چندین ساله جوانان اگاه روستا بلاخره باعث شد انشا الله تا حدودی مسوولین محلی وبخش به فکر اثار قدیمی باقی مانده از تخریب باشند.این مساله جای امیدواری دارد که خدا را شکر .

در این میان در مورد بازسازی اب انبار فوق به خصوص قسمت داخلی ان به شکل کاملاغیر حرفه ای در حال ساخت است !!!تعجب نکنید ،بله ،بازسازی نیست ساخت یک بنایی بی روح داخل بنای اصلی وقدیمیست.متاسفانه این کار هویت این بنا را نابود خواهد کرد وباعث تعجب است چرا اقایان شورا ونماینده ای از بخشداری متوجه مساله ای به این اشکاری نشده اند وامید که فقط از سر عدم اگاهی کافی باشد وعمدی نباشد .

کاری کنید که ایندگان فکر وبرنامه شما را تحسین کنند وبه فرزندانتان احترام بگذارند نه اینکه….

حضور کارشناسانی از میراث فرهنگی وجوانان اگاه تا دیرتر نشده میتواند از به یغما رفتن این تنها اب انبار روستا ی پیکان جلو گیری کند .

نیت خیر لازم است وخوب ،اما عمل کارشناسی واصولی لازم تر .

قدمت وشکل اولیه این اب انبار با این بازسازی در حال نابودیست .

محمد اباد ونیکاباد ونصراباد وحسین اباد ووووچگونه بناهای با قدمت کمتر از ما را بازسازی وحتی تولید کرده اند وما چه میکنیم با اندک بناهایمان در پیکان مظلوم ومحروم .

،،داود فاتحی پیکانی،فانوس.

 

#عصر_جدید

#فردا_از_آن_ماست_اگر

#من‌_و‌_تو_ما_‌شویم.

#رسانه_سایبری_پیکومشهر

S🔥Join 🔜 @peykomshahr🚩

 

 

#صدای_مردم_پیکومشهر

 

‍ تاریخ پیکان

تاریخِ تحریف و تخریب

 

 

متأسفانه تاریخِ پیکان یا تخریب شده یا آنچه هم که از آن باقیمانده در حال تحریف و تغییر است

تخریب آثار تاریخی که در گذشته اتفاق افتاده و به نوعی دست درازی به ماهیت و هویت اجتماعی ما بوده اتفاق جبران ناپذیری بوده که تا ابد در حافظه جمعی پیکانیها باقی خواهد ماند

اما جدای از بحث تخریب , بخشی دیگر از تاریخ ما دچار تحریف و دگرگونی شده که همین امر اندک رمقی که برای ما مانده را نیز به مرور زمان از میان خواهد برد.

 

جدیدترین تحریف و دست درازی که به تاریخ پیکان شده در آب انبار تاریخی پیکان در حال اتفاق است عمارتی که اگر چه از دست ناآگاهان و جاهلان در امان مانده و از تخریب جان سالم به در برده است اما متاسفانه در دام تحریف افتاده تا در پوشش بازسازی و مرمت توسط گروهی ناآگاه و ناکاربلد , در ساختار و ماهیت آن تغییرات و دگرگونی ایجاد شود

 

ارزش بناهای تاریخی به حفظ هویت و اصالت آن مجموعه بستگی دارد و در بازسازی و بازیابی آنها باید اصالت و کارایی آنها نیز لحاظ شود

کجای دنیا آب انباری را که ساختمان و اسکلت آن محفوظ و کاملا سالم است را در بازسازی تبدیل به نما و معماری مسجد میکنند و نما و ظاهری متفاوت را ایجاد میکنند و شکل و ماهیت اثر را کاملا دگرگون میکنند؟

 

این کار اگر تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی صورت پذیرفته باید ناظر وعامل این پروژه ادله و توضیحات خود را برای انجام این حرکت غیر فرهنگی برای مردم شرح و توضیح دهد و اگر هم بدون نظارت و بی اطلاعی سازمان میراث فرهنگی انجام گرفته حضرات مسؤولین توضیح دهند که بر چه مبنایی در کاری که کاملا تخصصی است و ربط مستقیمی به ساحت فرهنگی و تاریخی و اجتماعی پیکان دارد , بدون مشورت و خودسرانه در کاری که در آن سررشته نداشته ورود کرده و این اثر از معدود آثار تاریخی هم که برای ما به جا مانده را در ورطه انقراض و نابودی بکشانید

این چه افراط و تفریطی است که ما را دچار خود کرده است ؟

یا نمیسازند و تخریب میکنند و

یا میسازند و تحریف میکنند

 

#صدای_مردم_پیکومشهر

 

شناسنامه و هویت هر کشوری اثار باستانی است که قدمت تاریخچه و تمدن ان کشور را به نمایش میگذارد. عمارتها، باغها، خانه ها و به طور کلی فضاهای معماری مکانهای مناسبی برای نگهداری از این هویت و شناسنامه است.

روستای ما با قدمت فرا تر از هزار ساله مملو از این ابنیه و اثار مختلف بوده که متاسفانه از ان همه اثار و شکوه به جز اندک مواردی برجای نمانده! در سالهای اخیر پویش مردمی و مطالبات جوانان اگاه روستا باعث شده به طور پراکنده اندک توجهی به احیای این اندک هویت باقی مانده صورت گیرد. نمونه ای که امروز در حال بازسازی است اب انبار قدیمی پیکان است که متاسفانه نااگاهانه در حال تخریب هویت اصلی ان هستند هر چند در حال مرمت و بازسازی است.

نکته ی مهمی که در این اثر باستانی اهمیت دارد نگاه به نوع ساختار و سازه و کاربردی که داشته و همچنین توجه به مصالح به کار رفته و بافت این مصالح است که باعث قدمت و اهمیت تاریخی ان شده است ، که متاسفانه در بازسازی که در حال اجراست به هر دو مورد جفا شده و از هویت ، کاربرد و قدمت بنا کاسته است.

نکته اول اینکه کاربرد این بنا اب انبار بوده که قطعا به شکل و شمایل موجود مورد استفاده بوده و در بازسازی کنونی بیشتر به یک شبستان مذهبی میماند و از هویت اصلی ان دور شده است.

و نکته ی دوم مصالح و قدمت ان مصالح است که با چینش جدید اجرهای نماکاری شده یک بنای جدید و خارج از انچه که باعث قدمت و ارزشمندی ان شده شکل گرفته است. اجرهایی که دیگر در هیچ کجای این کشور ساخته نمیشود و نشان قدمت این دیار را بر خود حک کرده است و در زیر اجرهایی امروزی مدفون شده و از اصل بنا را دگرگون و بنای جدیدی با چهره ای امروزی و خارج از قدمت ان ساخته است.

نکات در مورد این سازه بسیار است ولی اهمیت این دو موضوع بسیار شاخص و اشکار است که نگاه هر نا اگاهی را هم به ان معطوف میکند .و در عین حال امید است عدم اگاهی بیشتر باعث بروز چنین مطلبی شده که انهم با تاسف فراوان عذر بد تر از تقصیر است .

بازدیدها: ۲۰۱

 
اشتراگذاری
2 دیدگاه ها
  1. فانوس نوشته:

    مابی تفاوتان امروزیم ومدعیان فردا ….

     
  2. ناشناس نوشته:

    به نظرمن شما مدعیان امروزهم نیستی چه برسه به فردا به عمل کاربراید

     

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.